Anàlisi de la imatge fotogràfica de Gènesi (Sebastiao Salgado)

kjhgfedwsq

 

1. NIVELL CONTEXTUAL

DADES GENERALS
TÍTOL: “Gènesi”
NOM DE L’AUTOR/A:Sebastiao Salgado

NACIONALITAT: Brazil

ANY: 2013

PROCEDÈNCIA DE LA IMATGE: https://processandskills.com/tag/sebastiao-salgado/

GÈNERE: Paisatge

PARÀMETRES TÈCNICS
B/N / COLOR: Blanc i negre

FORMAT: Rectangular
CÀMERA: Càmera fotogràfica digital.

OBJECTIU: Normal

DADES BIOGRÀFIQUES I CRÍTIQUES SOBRE L’AUTOR/A

DADES BIOGRÀFIQUES

Sebastião Salgado va néixer al febrer de 1944, a un estat del Brasil, encara que actualment viu a Paris. Va començar estudiant econòmiques, i un cop va acabar, és va començar a formar com a fotògraf professional.
“Vaig descobrir la fotografia per casualitat. La meva dona és arquitecta i quan erem joves i vivíem a parís es va comprar una càmera per fer fotos als edificis. Per primera vegada vaig mirar a través de la lent – i d’immediat la fotografia va començar a envair la meva vida.” (https://oscarenfotos.com/2013/02/23/sebastiao-salgado/)
Actualment ja ha viatjat a més de 100 països amb projectes fotogràfics, i ha guanyat i li han donat molts premis importants de fotografia gràcies als seus impressionants treballs.
Al 2004 va iniciar el projecte de l’exposició en qüestió, Gènesis, presentant diferents cares i punts de vista sobre la naturalesa i la humanitat.

COMENTARIS DE L’AUTOR SOBRE LA SEVA OBRA (INDICAR TAMBÉ D’ON S’HAN TRET ELS COMENTARIS)
Sebastiao Salgado solia a dir que “Gènesis” és com la seva carta d’amor a la natura, ja que després de totes les desgràcies que havia vist i fotografiat com a reporter de guerra necessitava raons per tornar a trobar la pau interior i tornar a estimar aquest món; i així va sorgir Gènesis, amb el qual va conseguir fotografiar les parts més meravelloses i impressionants de la terra.

COMENTARIS CRÍTICS (INDICAR TAMBÉ QUI HO DIU I D’ON S’HAN TRET ELS COMENTARIS)

L’obra de Sebastiao Salgado provoca molts sentiments diversos i diferents, passant de la deïficació al desagrado o, fins i tot, a l’odi.

“Penso, personalment, que la fotografia transmet coses diferents depenent de l’individu en qüestió; del què és la fotografia per a cada persona. Trobo que la feina de Salgado és misteriosa i profunda? No. La trobo sensible, preciosa i única? Si, i sóc feliç de poder valorar-la en els seus mèrits.
Sens dubte, Salgado és un mestre de la composició i des del meu punt de vista Gènesis representa com l’home s’endinsa en la immensa natura.” (http://thephotofundamentalist.com/books-movies/review-sebastiao-salgados-genesis/)

2. NIVELL MORFOLÒGIC

DESCRIPCIÓ DEL MOTIU FOTOGRÀFIC
(QUÈ ES VEU A LA FOTOGRAFIA, LECTURA DENOTATIVA)

Principalment es veuen tres plans principals: el mar, amb les ones xocant contra el gel suaument. Podem apreciar el bonic relleu de les ones. En segon lloc trobem l’impactant i grandiosa placa de gel en la qual s’hi estan passejant uns menuts pingüins en direcció al mar. I, finalment, hi ha una gran roca la qual sembla que estigui sostenint el gel. No es veu tota, és a dir que està tallada per dalt i per tant no podem saber quina és la seva alçària o grandesa original. També deixa una mica (un centímetre aproximadament) d’aire per la seva dreta, on hi ha una petita línia d’horitzó (del mar) i per sobre el cel ennuvolat.

ELEMENTS MORFOLÒGICS

PUNT (PUNT DE FUGA, PUNT D’ATENCIÓ, GRA, SOROLL…)
El punt d’atenció són els pingüins, col•locats en fila i diagonalment. Pel que fa al punt de fuga, no s’acaba de veure clar però podria ser la petita escletxa de cel que hi ha dalt a la dreta de la fotografia.
Hi ha soroll.

LÍNIA (CORBES/RECTES, VERTICALS/HORITZONTALS/DIAGONALS…)
Predominen les línies diagonals, tot i que també és destacable una altre línia petita i horitzontal que marca l’horitzó, a dalt a la dreta.

PLA/PLANS – ESPAI (PLANS DE PROFUNDITAT)
Hi ha quatre plans de profunditat. La primera és l’aigua, la segona el gran tros de gel amb el pingüins passejant-se en fila per sobre, en tercer pla tenim la gran roca rugosa i, finalment, el cel.
Hi ha un solapament.

ESCALA (TIPUS DE PLA: PD, PPP, PP, PM, PA, PS, PG, GPG… RELACIONS DE GRANDÀRIA ENTRE ELS ELEMENTS DE LA COMPOSICIÓ)
És un pla general (PG), i no hi ha relacions de grandària entre els elements de la composició.

FORMA (FORMES ORGÀNIQUES, INORGÀNIQUES…)
Són formes orgàniques.

TEXTURA (TEXTURES VISUALS OBSERVADES)
És pot observar la textura de les oles del mar, les gegants roques rugoses i la gran duresa del gel. I, en general, ens dona una sensació de textura humida i freda.

NITIDESA DE LA IMATGE (MOLTA/POCA PROFUNDITAT DE CAMP, DESENFOCAMENT…)
Està tot ben enfocat, i hi ha molta profunditat de camp. El diafragma és tancat.

IL•LUMINACIÓ (FONT LLUMINOSA: NATURAL/ARTIFICIAL, DIRECCIÓ DE LA LLUM: LATERAL, FRONTAL, CONTRALLUM, ZENITAL, CONTRAPICADA, TIPUS D’IL•LUMINACIÓ: CLAU ALTA/CLAU BAIXA, DIFUSA/CONTRASTADA…)
La il•luminació és natural, i la direcció de la llum és zenital i ve de la dreta. A més a més, cal destacar que és un tipus d’il•luminació contrastada; contrasta els blancs amb els negres.

CONTRAST (LLUMS I OMBRES)
Hi ha un alt contrast entre llums i ombres.

TONALITAT (B/N, SATURACIÓ DEL COLOR, FILTRES)
Blanc i negre.

3. NIVELL COMPOSITIU

SISTEMA SINTÀCTIC O COMPOSITIU
RITME (REPETICIONS D’ELEMENTS)
Hi ha un cert ritme en els pingüins. A més a més, es repeteixen fins arribar a dotze (hi han dotze pingüins en total).

DISTRIBUCIÓ DE PESOS (COMPOSICIÓ SIMÈTRICA/ASIMÈTRICA, AIRE…)
És una composició asimètrica ja que si divideixes la foto en un eix pots comprovar que no hi ha simetria.
No hi ha aire.

LLEI DELS TERÇOS (S’APLICA?)
Sí, s’aplica la llei dels terços.

ESTATICITAT / DINAMISME (ESTÀTICA= HORITZONTAL O VERTICAL, DINÀMICA= DIAGONAL)
Es pot apreciar el dinamisme gràcies a les diagonals i als pingüins en moviment.
RECORREGUT VISUAL (NORMALMENT D’ESQUERRA A DRETA I DE DALT A BAIX, PERÒ DEPÈN DEL/S PUNT/S D’ATENCIÓ)
El recorregut visual és fa d’esquerra a dreta.
POSE/INSTANTÀNIA (SI ESTÀ PREPARADA O ÉS ESPONTÀNIA)
Fotografia espontània.

ESPAI DE LA REPRESENTACIÓ
CAMP / FORA DE CAMP (QUÈ VEIEM I QUÈ INTUIM, PERÒ NO VEIEM)

Dintre el camp tenim la gran placa de gel amb els diminuts pingüins passejant-s’hi per sobre, la gran roca que sembla sostenir el gel, i l’oceà.
Fora del camp tenim l’immens paisatge de l’Antàrtida i el grandiós oceà.

ESPAI (OBERT/TANCAT O INTERIOR/EXTERIOR)
És un espai obert i a l’exterior.

TEMPS DE LA REPRESENTACIÓ
CONSIDERACIONS SUBJECTIVES SOBRE EL TEMPS REPRESENTAT (FOTOGRAFIA ANTIGA, ACTUAL, ATEMPORAL…)
Crec que és una fotografia atemporal, però depenent del canvi climàtic deixarà de ser-ho o no.

SEQÜENCIALITAT / NARRATIVITAT (SI FORMA PART D’UNA SEQÜENCIA O SÈRIE FOTOGRÀFICA, O SUGGEREIX ALGUNA HISTÒRIA)
És una sèrie fotogràfica dins d’un reportatge (“Gènesi”)

4. NIVELL ENUNCIATIU

ARTICULACIÓ DEL PUNT DE VISTA
PUNT DE VISTA FÍSIC (PICAT, CONTRAPICAT, ZENITAL, NADIR, ABERRANT, RASANT…)
Una mica picat.

MIRADES DELS PERSONATGES (ON MIREN)
No es pot saber donat que és un pla general; i els pocs personatges (els pingüins) que surten es veuen de molt lluny.

ACTITUT DELS PERSONATGES (COM ES MOSTREN)
No se sap donat que és un pla general i, per tant, no es poden veure amb la claredat suficient, tal i com he dit al punt anterior (mirades dels personatges).
Tot i així, podem observar una fila en diagonal de dotze pingüins caminant tranquil•lament cap al mar. Si dirigim la mirada cap al final (cap a la dreta) d’aquesta línia de petits pingüins, podem apreciar un que està saltant a l’aigua. Gràcies a aquesta informació, podem deduir que tots els pingüins s’acabaran tirant a la freda i glaçada aigua de l’oceà.

QUALIFICADORS (COM PODEM DIR QUE SÓN ELS PERSONATGES O QUÈ REPRESENTEN)
Són animals i viuen en el seu medi natural.

VERSEMBLANÇA (SI ÉS CREIBLE O NO)
És una fotografia on el que veiem és completament creïble i real donat que és una fotografia feta en ple espai natural.

INTERPRETACIÓ (SUBJECTIVA) GLOBAL DEL TEXT FOTOGRÀFIC

(QUÈ CREUS QUE VOL EXPRESSAR EL FOTÒGRAF I QUÈ ET SUGGEREIX A TU LA FOTOGRAFIA, LECTURA CONNOTATIVA)

“Desitjo que cada persona que entri a una de les meves exposicions al sortir sigui una persona diferent”, comenta Salgado.

I és cert; no et deixa igual. La seva fotografia et mou per dintre, et fa pensar i reflexionar sobre el mon, la naturalesa… La grandiositat de les imatges, totes al blanc i negre, les magnífiques composicions, els rostres de la gent retratada i els meravellosos paisatges (com el de la foto en qüestió) no fan més que fer-te més gran, bonic i culte interiorment. Fan brotar la part sensible de tots nosaltres, de les persones. Bé, almenys a mi em deixa la sensibilitat a flor de pell.

La fotografía de la que parlem és una explosió d’un paisatge gairebé inexplorat, i quasi gens tocat per la mà de l’home. Podriem dir que es un “paisatge verge”. Després de tot el patiment, tota la pobresa, guerres i desgràcies, veure imatges d’aquesta profunditat paisagística i empocional no pot fer més que enriquir-te interiorment (de fet, Salgado va dur a terme aquest projecte per tal de curar-se interiorment de tot el mal que havia vist com a reporter de guerra).

És un paisatge solitari, fred, nu, on la presència de l’home és afortunadament molt minoritària. Els pingüins són un element clau en la imatge. Sense ells perdria tota la força. Són la força que dóna moviment tant al paisatge com a les emocions de l’espectador. Si ens hi fixem, podem observar un pingüí en ple salt, que es un autentic prodigi de la natura, la seva perseverancia i el seu afany de supervivència. Es conmovedor.

Crec que l’autor en aquesta imatge transmet bellesa, coratge, vida, i, sobretot, molta molta i molta tendresa.

COMENTARI PERSONAL

Ha sigut una de les millors exposicions de fotografía que he vist mai. Conjuga la tècnica fotogràfica amb la naturalesa i l’art; entra de ple en l’art i, per tant, et mou i et commou.

De fet, és la segona vegada que puc gaudir d’aquesta exposició. El primer cop va ser fa uns tres anys, a Berlin, i ja em va semblar que era una exposició per tornar a veure. És com una bona pelicula, l’has de veure diferents vegades fins a acabar de veure tot el que l’autor vol reflexar, entendre els detalls.

Em va agradar moltíssim, i segueixo pensant el mateix; sóc molt feliç d’haver pogut gaudir de l’oportunitat de tornar-la a veure.

 

Last Import - 733 de 881.jpg

 

Last Import - 724 de 881

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s